Wednesday, January 20, 2010

Dinar emas

1) Ekonomi AS yang menjadi tonggak kepada ekonomi kapitalis kini berada pada tahap terburuk dan lembap. kelembapan itu turut menjangkiti negara-negara lain di dunia. 3/4 daripada Dollar berada di luar negara dengan kadar nilai yang terus menyusut.


2) Tidak seperti kegemilangan sistem Britton Woods pada 1944 yang telah memperdayakan 44 buah negara supaya bersetuju menyandarkan mata wang negara mereka kepada Dollar AS. Keadaan ini berlaku menerusi jaminan adikuasa itu bahawa dollarnya adalah bersandarkan kepada emas US $35 setiap auns


3) Semasa presiden Nixon memengang tampuk pemerintahan. Pada 15 Ogos 1971, secara uniteral telah memungkiri perjanjian Briton Woods dengan tidak lagi menyandarkan dollarnya kepada emas akibat kemelesetan ekonomi yang disebabkan oleh keperluan pembiayaan perang Vietnam serta defisit imbangan pembayaran yang berterusan.


4) Semenjak jatuhnya perjanjia Britton Woods, sistem kewangan dunia telah digantikan dengan sistem mata wang apungan di mana nilai mata wang sesebuah negara dinilaikan kepada mata wang negara lain.

Kaedah ini mengakibatkan ketidak tentuan turun naik nilai mata wang sekali gus memberi peluang kepada spekulator mata mengaut keuntungan atas kerugian matawang negara lain.


5) Melihat kepada kekurangan yang ada pada sistem mata wang apungan inilah, ramai pakar ekonomi berpendapat bahawa penggunaan dinar emas adalah sangat disyorkan agar digunapakai kembali sebagai alat menyimpan nilai dan perantara pertukaran terutama dalam perdagangan antarabangsa. Langkah ini disyorkan kerana dinar emas terkenal dengan sifat stabil terhadap aktiviti spekulasi dan manipulasi


6) Dari segi tabingan, emas lebih stabil berbanding wang kertas kerana nilainya tidak mengalami turun naik yang ekstrem dan merosot akibat inflasi.


7) dari segi zakat, hukum Islam menetapkan bahawa zakat hanya boleh dibayar dalam bentuk barangan nyata. Dinar emas amat sesuai berbanding wang kertas kerana wang kertas hanya laku atas jaminan kerajaan yang mengeluarkannya, sedangkan emas tidak memerlukan mana-mana pihak untuk mengesahkan nilainya kerana ia dengan sendirinya mempunyai nilai (NILAI TERSENDIRI LAAA)


8) Kini dinar emas telah kembali dan ramai umat Islam dan bukan Islam seluruh dunia menyeru agar dinar emas ini dikembalikan. Dalam krisis ekonomi kini, Dinar emas dilihat dapat mengembalikan sistem kewangan yang mantap dan munasabah.



No comments:

Post a Comment